Digitalizační aktivity Muzea Vysočiny Třebíč systematicky pokračují v návaznosti na etapy z let 2023 a 2024. Hlavním cílem je dlouhodobé rozšiřování digitálního obsahu sbírek – ať už za účelem fyzické ochrany a uchování předmětů pro budoucí generace, nebo pro potřeby evidence, odborného výzkumu a zpřístupnění kulturního dědictví veřejnosti. Digitalizace se zaměřuje jak na běžné sbírkové předměty, tak i na specifické materiály, které vyžadují specializované technologie. Výstupy jsou využívány ve výstavní a publikační činnosti muzea i pro badatelské a vzdělávací účely. V rámci výzvy muzeum realizuje v roce 2025 dva projekty:
Projekt reaguje na potřebu technického rozvoje digitalizačního pracoviště a umožní zpřístupnit další typy sbírkových předmětů, které dosud nebylo možné kvalitně digitalizovat. Pořízení 2D velkoformátového bezkontaktního skeneru formátu A0+ s 3D efektem rozšíří možnosti o digitalizaci strukturálně náročných plošných objektů – např. adjustovaných grafik, obrazů, fotografií v rámech, podmaleb na skle, mincí, medailí, pečetí, herbářových položek nebo textilních fragmentů s výšivkami. Tyto předměty nelze digitalizovat stávajícím vybavením a jejich zachycení v digitální podobě významně přispěje k odbornému zpracování i prezentaci.
V roce 2025 se projekt zaměřuje na digitalizaci specifických předmětů sbírkového a dokumentačního fondu, které jsou ohrožené degradací i přes svůj ochranný režim. Využity budou kompletní externí služby, včetně 3D skenování, převodu záznamů z VHS kazet a osmičkových filmů, skenování dokumentů a pokročilého zpracování dat. Výsledkem bude kvalitní digitální dokumentace, která bude sloužit pro výzkumné, edukační i publikační účely. Vybrané objekty budou dále zpřístupněny veřejnosti prostřednictvím online databází.
LALTAP je název výtvarných muzejních aktivit (patlal pozpátku). Navazujeme na výtvarný příměstský muzejní tábor, kde byly děti členy výtvarného spolku LALTAP. Chceme v dětech probudit zájem o výtvarné umění, rozvinout práci s dětmi na toto téma, podpořit místní výtvarníky, zprostředkovat setkání s nimi. Projekt bude realizován v návaznosti na celoroční plán výstav muzea od 8/2023 do 6/2024. Dětský návštěvník prostřednictvím výtvarných workshopů a dílen je zapojen do procesu učení v oblasti kulturní. Vědomě používá umění a tvůrčí aktivity k osvojení poznávacích a citových schopností či dovedností. Rozvíjí tak svoji kreativitu, komunikaci, spolupráci, motorické dovednosti. Učí se vnímat výtvarné umění jako možnost vyjádření se, inspirace, diskuse, vnímání a respektování názoru jiných. To vše za podpory, vedení, spolupráce s výtvarníky, pedagogy, majiteli a lektory výtvarných ateliérů,…
Cyklus workshopů Od řemesla k umění pro pedagogy, vedený odbornými lektory z řad výtvarníků a umělců, je určen pro pedagogické pracovníky základních, středních a základních uměleckých škol. Chceme rozvíjet zkušenosti pedagogů v kreativním učení dětí a mládeže, ukázat pedagogům, jak nápaditě a za pomoci regionálního muzea (galerie či jiné instituce) lze pojmout výtvarnou výchovu. A tím i přispět ke zkvalitnění výuky výtvarné výchovy v daných školách. Usilujeme o zlepšení, posílení vztahu pedagogů k daným institucím. Chceme ukázat, že se výtvarná výchova může učit i za zdmi školy, čímž může dojít také k vytváření kladného vztahu žáků jednotlivých škol k umění. Jedná se tedy i motivační prvek. Důležité je pro nás navázání spolupráce s výtvarníky a dalšími umělci. Prostředky k dosažení těchto cílů jsou realizace jednotlivých workshopů, praxe a osobní zkušenost.
V rámci projektu se předpokládá digitalizace vybraného sbírkového fondu Muzea Vysočiny Třebíč: kinematografických filmů, DVD a CD.
Dlouhodobým cílem Muzea Vysočiny Třebíč je postupná digitalizace vybraných podsbírek a fondů, a to jak z důvodu ochrany a uchování vlastních citlivých předmětů, které představují hmotné a nehmotné kulturní dědictví Kraje Vysočina, tak z důvodu jejich odborného zpracování a zkvalitnění sbírkotvorné i majetkoprávní evidence.
Od řemesla k umění:
Projekt se skládá ze čtyř uměleckých workshopů, každý po dvou lekcích, zaměřených na čtyři různé umělecké druhy: fotografie, sochařství, malba a šperkařství. Každá lekce bude zahájena seznámením s lektorem-umělcem, s daným oborem a s procesem vytváření uměleckého díla. Následuje vlastní workshop, při kterém každý účastník plní jednoduché nesoutěžní zadání s přímými konzultacemi.
Malujeme, tkáme, pečeme:
Projekt Malujeme, tkáme, pečeme rozvíjí kompetence cílové skupiny v oblasti komunikativní, sociální, pracovní a kompetenci k podnikavosti, má podpořit kreativitu a podnikavost. Má za cíl doplnit aktivity Centra tradiční lidové kultury zaměřené na tradiční lidová řemesla. Lektoři vytvoří aktivity kreativního učení, reflektují a přizpůsobí aktivity potřebám dětí, nabídnou kvalitní zpracování workshopů, originalitu a individuální přístup. Účastníci mají možnost vše si sami vyzkoušet a případně předat nabyté zkušenosti dále.
Pro děti od dětí - kostýmované prohlídky:
Děti se stanou spoluautory scénáře kostýmovaných prohlídek a samotnými aktéry za podpory lektorů v oblasti pohybové, hudební, výtvarné a dramatické výchovy. Projekt se skládá ze dvou částí. Přípravná část (workshopy s lektory, příprava kulis, pomůcek a kostýmů) si klade za cíl rozvíjet děti v oblasti kreativního učení, dále v oblasti spolupráce či komunikace. Nedílnou součástí je motivace a inspirace k rozvoji estetického vnímání. Část realizační pracuje s aplikací získaných znalostí a dovedností, dále s rozvojem dětí v oblasti sociální, fyzické či emocionální.